lördag 15 januari 2011

Vardags 99 Läs högt din dikt vagant!


Jag har just blädderläst två norska litterära tidskrifter.
Vinduet, som publicerats i drygt 60 år, står ännu vidöppet
och motta´r friska vindar ifrån hela världen
+
norsk debatt på hög nivå.
-
Vagant ges ut i Bergens by och där stormar det rätt ofta
ordentligt ifrån Västerhavet.
---
Man kan undra, finns vaganter ännu kvar?
En vandrande poet och sångare,
som framför egna och andras dikter.
Vandrar runt som en gesäll och bjuder ut sin skaldekonst.
Jag tror det inte, men jag medger att det skulle kännas spännande
om nu en solig vinterdag, med gott före att sakta glida fram "på ski",
det plötsligt knackade på dörren och han stod där på verandan,
vår vagant,
en återfödd poet med versfötter så stora att de knappast ryms i
47:or.
I mitt huvud, han tycks av någon orsak likna mest en mycket ung
Peer Gynt,
på rymmen kanske ifrån pappa Henrik Ibsen.
Jag därför ej förvånas minsta grand
då den unge börjar tala norska, med stark Bergensisk dialekt.
Det är kanske själve urvaganten jag har framför mig
och han läser högt, ur huvudet, en dikt av
Geir Gulliksen:
---
Dikt skal ikke vaere voksne
diktene skal vaere kort-
voksne
som vekster eller som barn
uansvarlige spontane
vesener
skal diktene vaere, de skal
snakke
over seg, skrike og baere
seg eller
mumle megetsiende for
seg selv
men aldrig vaere voksne.
-------
Peer Gynt försvann så snabbt igen,
men jag håller med:
-Håll barnsligheten kvar mitt i din vuxlighet!-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar