lördag 27 februari 2010

Vardags 42 På tapeten i dag






----------------------------------------------

Ett elavbrott på sommar´n kan vi klara hyfsat, men om allting kallnar, svartnar
mitt i vintern känns det genast värre.Så var fallet häromkvällen under "uppdraget" vi hade att lösa kryssordet i Dag og Tid.Då hade webben kunnat bistå bra, men utan strömmen, intet net. Nu gällde blott, det gamla uppslagsverket, tryckt på träfritt? papper - slutet förra seklet. Vid ljusa lågors sken, vi sökte namn på - maler fra det franske riket - bokstav B i början E i slutet och däremellan fem helt tomma rutor. Jag slog upp band II, som täckte allt som vetvärt var från Baabelsburg till Cözma Lee, men fann ej vad jag finna ville. Jag hamnade i stället i den lilla franska sta´n Bayeux, med sin "tapet" och goda calvados, jag minns dem båda från en Europacykeltur det år då förra seklet fyllde femti´ jämnt.Om du inte sett den nästan tusenåriga Bayeuxtapeten ens på bild och inte läst historien - här må nämnas följande: Den är skapad helt av linne, sjuttio meter lång och halva metern bred, broderad helt med yllegarn som i två och sjuttio bilder berättar Normandernas historia vid deras erövring av England år 1066. Och målarn´s namn var Jean Bazaine och Kryssordet blev löst och elen kom tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar