söndag 8 maj 2011

Vardags 121 "All öfverdrifven lyx fördervar seder och smak"

"Wi tykka alltid om dem som beundra oss

men ikke alltid om dem som wi beundra"

--

En sommar för drygt 60 år sén, jag bodde några månader i

Halland, i byn Skällinge, ett par mil ostnordost om Varberg.

Mitt yrke då var kartograf; Jag skapade med stegande och teodolitens hjälp,

det underlag som krävdes för den tidens topo-karta.

-

Fru Emmasson, min rumsvärdinna, gav mig råd + smörgåsar

mest varje morgon när jag skulle ge mig ut på spaning

efter naturens alla grunder för kurvorna och lutningsstrecken.

Det var mest 1:12 or och 24:or, dock en och annan 6:a kunde branta till sig

med ett "berg i dagen."

-Jag vill att Lagerborgen ska se Bexells stenar, ve Rolfstorp,

hitom masterna ve Grimeton.-

-

Alfred Bexell (1831-1900)

Riksdagsman och godsägare, Torstorps säteri.

Bexell lät under 1880-90talet två stenhuggare arbeta med att hugga in "tänkespråk" och namnen på kända personer i stora flyttblock och berghällar

i ett skogs och bergsparti inom sina ägor.

Det finns över 150 tänkespråk att läsa

och kanske några av dem värda att ta med sig ut i livet?

-

Det led mot sommar´ns slut vid mitt besök i den Bexellska skogen,

fuktig mark och alla bokars stammar, täta , svarta streck.

Jag fick söka själv och gjorde fynd bland block och hällar.

Förhoppningsvis jag tänkte enbart goda tankar om den originelle mannen.

-

-"Bättre slinta med foten än med tungan"-

1 kommentar:

  1. Bättre slinta... - är det en fråga från Lagerborg eller Bexell?


    undrar vännen Stig

    SvaraRadera