torsdag 30 juni 2011

Vardags 128 Examinera mera!





Jag fann i högerhyllan min, i gamla ateljén, en gammal "kärlek",

klädd i hårda, gröna pärmar som sig bör -

Krok & Almquist själv, Svensk flora för skolor, tryckår 1938

och mitt eget namn var präntat snyggt på bokens försättsblad.

Jag bläddrade på måfå fram och åter, det fanns en del noteringar och data;

Öhr 6/7 1942, Yxlan 9/8 1942 + ett och annat bladhörn vikt,

men annars ännu ganska prydlig för sin ålder.

-

Examinera mera!

Jag gick ut i gröna, varma sommardagen,

bröt brutalt ett hundkäxblomster och började på stund

att vika bladen hit och dit, pilla på pistillen

och för övrigt helt beté mig, som vore jag

en Linnéi favoritelev.

Jag såg ju genast, det var en umbellat,

där frukten hade korta spröt, men helt och hållet utan åsar.

Det var helt lent och slätt och jag kände mig nog

flikig i mitt svepeblad och frukten blev nu glandelhårig

och jag lätt röd mitt i min kronbladställning.

Efter trekvart/en timme det blev examinationsavslut

och hundkäxet var nu förvandlat till en såpört,

allt i enlighet med Krok & Almquists flora - tryckår 1938.

Såg växterna helt annorlunda ut vid denna tid?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar