söndag 11 september 2011

Vardags 133 Akkas skrianden och Franzes ljuva toner.











I morse väcktes jag av Akka och hans bröder, systrar,

då de skriande, som vanligt är vid denna tid på året-

träningsflyger, cirklar över Öfjärdsvattnet.

Det gäller för dem att kontrollera, känna sina vingars styrka

inför färden söderut.

Min reaktion vid vaknandet var ilska, surhet, ledsnad,

ty gässen flög rakt in i drömmens Trio för piano

violin och cello, B-dur, av Franz Schubert

och skar sönder andra satsen,

som är skönast av de fyra.Jag låg lugnt lyssnande till trion -

Wu Han, piano - Philip Setzer, violin och David Finckel, cello -

då vi alla fyra helt hårt blev dragna ut i annan verklighet än drömmens.

Just när gässen började sitt skriande

jag hann se cellisten, David Finckels helt förskräckta min -

Vad sker nu, hallå, fåglars rop i vår konsert!

--

Gässen cirklar ännu över fjärden,

men David F har lugnat sig och jag vill återknyta nu till nattens dröm

och spela skivan än en gång:

-"nyfådd" av godvän i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar