torsdag 15 september 2011

Vardags 134 Se trädet!





Efter att ha sågat, jobbat hårt i flera timmar bland

körsbärssnårets alla grenar, jag bevisat för mig själv

att jag tillfullo behärskar arboristikens konst,

och börjar därför att studera förgreningsmönstren

bland de gamla körsbärsträden.

Är bladställningen spiralisk - skiftesvis, eller kanske motsatt,

hur är dominansen, är den månne apikal,

eller är det kort och långskott?

Frågorna är många och trädens gåta olösbar.

--

En dikt om den apikala? björken

av Folke Isaksson:


--


Björken, danserskan med det ljusa håret

Lättsinniga blad, en nästan genomskinlig

klänning över den vita kroppen




Om våren en violett sky kring de svarta kvistarna,

det svidande riset, viskorna som vispar upp

en snöstorm på förstukvisten




Savens glasklara elixir




Nävern fräsande, med het låga,

veden tät, årsringarna hoppressade under starkt tryck

Ylandet i kakelugnsluckan, en jämmer

från de brinnande fibrerna men sedan,

när motspänstigheten besegrats, en moderlig värme.

2 kommentarer:

  1. Efter diverse krumbukter vid sidan om tangentbord och bildskärm återvänder jag i kväll till dina utsvävningar på bloggen. De här sista två alsterna värmde gott så här i höstmörkret, särskilt när tiden dessutom varit vinterförklarad sedan i natt.

    Låt oss yla i kapp med kakelungsluckan kommande helg. Då finns vi på Vike.

    vännen Stig

    SvaraRadera
  2. Från Stockholmstraktens horisont sökte jag ånyo efter verbal förnyelse, och var skall man annars söka annat än på den Lagerborgska bloggen?

    "En dikt om den apikala? björken."
    Vad fan kan det där apikala betyda?
    Förstås har jag fått ett nytt ord mig tillsänt den här interstallitära vägen.

    Åke! Varmt tack igen.

    Uppifrån och ner!

    Vännen Stig

    SvaraRadera