torsdag 29 november 2012

Vardags 143 Sländan stirrar storögt




Vi skattade vårt syltförråd igår,
med hjälp av barn och barnbarn.
Sylten finns sen många år,
helt listigt gömd inunder golvet i vårt största rum.
En lucka lyfts, man stiger ned,
och si,
där finns en sensommar bevarad.
Månget minne fyllt på burk:
----
Tidig, tidig morgon i augusti månads sista dagar.
Himlen klar och ljus,
men ännu nyper nattens kyla,
där jag sitter på min pall och plockar bären
från vår äldsta svartavinbärsbuske.
När solens strålar rundat husets hörn
och nått min rygg och värmer,
jag får sällskap av en slända,
som stannar upp sin friarflykt
och stirrar storögt på mitt bärplock.
----
Nu lägger jag en klick med sylt
i filfyllt fat
och njuter när jag äter.
Om några veckor
vänder solen
åter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar