onsdag 5 december 2012

Vardags 145 Schubert gånger två!

 


För några kvällar sedan, jag satt i varma,
röda öronlappen och lyssnade på skön musik,
sänd direkt från Wigmore Hall i London.
Efter att musiken presenterats
- Schuberts stråkkvintett i C-dur -
några sekunders tystnad,
så hördes trippandet av steg,
då kvintetten trädde in på scenen.
---
Då öppnades en lucka i mitt huvud
och jag föll minst fyrtio år tillbaks i tiden
och hamnade i Börglums medeltida klosterkyrka,
på Jylland västra kust,
där man hör havets dyning då man blundar.
Sommarsolens kvällsljus lyser
genom kyrkans höga fönster.
Längs kyrkogången trippar,
fem män i svarta kläder
med sina instrument.
Strax ljuder så -
C-durkvintettens upptakt,
borrande
och jag stiger i den ljumma kvällen.
---
Fjärde satsens allegretto tonar ut
och jag vilar åter i fåtöljen,
men är ändå kvar i Börglum,
och hör nu sommarhavets dyning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar