måndag 13 maj 2013

Vardags 153 Det ena värre än det andra





Tidig morgon, 06.00 sharp är uret
 
 
och jag sitter här i kökets redan goda värme
 
 
och väntas välja första läsningen för dagen.
 
 
Jag har två val i morgonväkten,
 
 
antingen jag väljer
 
 
Kristian Lundbergs
 
 
"Sorgesången över arbetsrätten"
 
 
-
 
 
en lång och säkert krävande artikel
 
 
i en redan gammal DN
 
 
(jag ligger efter)
 
 
eller
 
 
jag lämnar livet helt
 
 
och undersöker något litet
 
 
hur det kan bli s e d a n
 
 
genom att åter läsa
 
 
Martin P:n Nilssons
 
 
"Helvetets förhistoria"
 
 
--------
 
 
Åter läsa?
 
 
Jo - när jag var tio-tolv i årtal räknat
 
 
jag läste fascinerad den upplaga av boken
 
 
som fanns i hemmet mitt,
 
 
skrämdes ganska mycket vill jag minnas,
 
 
men skulle gärna följt Vergilius,
 
 
(hållit handen kanske)
 
 
när han beskrev den undre världen.
 
 
---
 
 
Jag har bestämt mig:
 
 
Det får bli Helvetet till frukost
 
 
och lyssna så till Sorgesången efter lunch.
 
 
Jag får lov att tänka på min ålder och min hälsa.
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar