lördag 18 maj 2013

Vardags 154 Så det kan gå!







Konkylien
 
visst låter det som namnet på ett litet land,
 
beläget uti sagans mitt,
 
med kung och drottning, prinsar och prinsessor
 
iförda blanka sidenkläder
 
och med kronorna på sina huvuden,
 
även mitt i veckan.
 
Så är det icke!
 
Med konkylier menas skalet
 
som tillhör snäckan, musslan
 
eller skalbläckfisken
 
till exempel
 
argonauten!
 
Där har vi ännu ett ord som tar min fantasi
 
och genast för mig över till
 
en äventyrlig färd på havet.
 
Det blir givet Jason
 
och hans jakt på  Gyllene skinnet,
 
en vågsam tur med skeppet Argo
 
och där Jason småningom
 
och med Medeas hjälp
 
tar vädursskinnet hem.
 
Och vad med vädur?
 
En fårahanne och en stjärnbild.
 
Vi lyfter därför snabbt
 
från havets höga vågor
 
och beger oss upp mot
 
himmelshöjden,
 
och tar sikte på Andromeda,
 
men vrider ratten fel förstås
 
och får i stället sällskap
 
(jag ser en skymt i högra rutan)
 
med Harry Martinsons goldonder Aniara.
 
Aajöö!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar