fredag 16 oktober 2009

Litteratur 4 AproPOE korpar.




När jag för några dagar sedan, svävade som bäst runt webben
för att söka Edgar Allan Poe,
strax blev Korpen synlig och den cirklade i vida svängar.
Jag fångade strof ett ur originalet, en etta till,
som nästan ny på svenska av Sven Christer Swahn,
och nu, tro mig, utöver detta, en man vid datorn,
helt blyg och anonym, med en högst egen tolkning av strof ett och två.
Datormannen får vi ta på spök!
-----------------------
Värd att fira, Edgar, 200 jämnt, just detta år!
-------------------------
Once upon a midnight dreary,
while I pondered, weak and weary
over many a quaint
and curious volume of forgotten lore
While I nodded, nearly napping,
suddenly there came a tapping,
As of someone gently rapping,
rapping at my chamber door
"T is some visitor, I muttered,
tapping at my chamberdoor
Only this and nothing more.
---------------
Det var midnatt, tyst och öde, och jag dvaldes bland de döde,
letade bland gamla böcker där man glömda myter ser -
Som jag satt i slummer fallen hördes något ljud från hallen
nästan som om någon hackat, knackat på i mitt kvarter.
"Det är blott en gäst som kommer", tänkte jag, "till mitt kvarter,
blott en gäst och inget mer."
----------------------
Once upon a midnight dreary
fingers cramped and vision bleary
System manuals piled high
and wasted paper on the floor
Longing for the warmth of bedsheets,
still I sat there, doing spreadsheets:
typing with my steady hand,
I then invoked the SAVE command
And waited for the disc to store.
Only this and nothing more.
--------------------------
Deep into the monitor peering,
long I sat there wondring, fearing,
Doubting, while the disc kept churning,
turning yet and churn some more.
"Save!" I said "You cursed mother!
Save my data from before!
Only thing did the phosphors answer,
only this and nothing more.
Just, Abort, Retry, Ignore?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar