lördag 10 oktober 2009

Vardags 31 Georg Stiernhielm och handgranaterna.




Det känns som om jag handlat fel, när jag mår halvbra, nästan dåligt, trots jag lydigt följt reklamens maningar och köpt allt - allt nyttigt som butiken bjuder. Fina märken som: Må Bra, Må Bättre, Ännu Bättre, Aldrig Sjuk och Godbröd - nu med tillsats utav äkta mjöl! Och Hälsofil och Hälsodryck och Riktigt Actionsprut. Och kött ifrån naturen, Naturkött kallas det och är oftast paketerat här i landet. Frysta blåbär kan vi köpa, plockade av snabba fingrar ifrån Thailand, men lika flitiga magyarer har lagt dem i paket. De står och arbetar näst vid stranden nära Balaton, vars yta krusas sirligt utav morgonpuzten. I disken med den färska frukten, vi finner hårda, gröna handgranater, sprängfyllda av vitaminer - kiwis. Ibland de säljs till riktigt billigt pris och jag vill gärna pröva lyckan.Då gäller det att ha system, för att få "stenarna" att mjukna, mogna. Jag kör som följer: Två da´r i kökets söderfönster, två på bordets fat för frukter och som avslut tre hela dygn på husets värmepannetak. Vad blir då resultatet efter denna mogningsvecka? EN god och ätbar kiwifrukt á tio kronor + nio ännu hårda stenar att lägga i granatförrådet.
Man kan tycka jag gör allt för att leva lydigt sund och lycklig, men ändå? Kanske gamle Stiernhielmen har rätt? (Georg Stiernhielm; skald, filosof; 1598-1672)

---------------------

-"Ålderen har sin Wank. När
stöd och stolpar bugna,
när gaflarne luta framut och
Wäggarne slå sig i remnor,
taket gistnar i dropp och huset
begynner att braka, qvarnen
har ingen gång........"-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar