onsdag 7 juli 2010

Vardags 62 Andy Warhol möter Nalle - bekanta sedan länge?


En mycket tidig morgon för någon vecka sedan
kom min gamle vän och Blogghjälp Nalle,
krypande i sängen.
Han tycktes upprörd, brummade och skrek:
"Andy kommer, Andy kommer!"
Han hade läst i ÖA, 7 och flera andra blad
att Örnsköldsviks Konsthall och Museum
skall visa två och sextio stycken Andy Warholbilder denna sommar
med vernissage i dag!
Och nu hans önskan var att låta mig se gamla foton,
och övertyga mig om Nalles "rörlighet" i konstnärsvärlden.
Ovan syns den första bilden, tagen efter partynatt hos AW
på the Silver Factory.
Han ser ganska sliten ut den gode Nalle,
ögat rött av vaket kanske, eller?
Han vilar trötta kroppen sin på Andys röda soffa.
Till vänster syns en del av målning,
som utan tvekan skapats utav Henry Darger,
vilket gör tydningen av bilden ganska brydsam.
I förgrunden, till höger, är den Brillobox placerad
som senare blev tillförd mina samlingar av Warholkonst?
Och Marilyn förstås, är givet med på bilden.
När är fotot taget? Vilket år?
Nalles svar på frågan blir ett mummel bara, känsligt kanske?
Detta måste snarast redas ut.
Jag låter Nalle följa med mig till Museet,
och kanske där vi finner lösningen,
med hjälp av personalens stora konstkunskap.
Vi väntar några dagar, dagens vernissage lär inte
lämna nå´n expertperson helt lös och ledig
att lyssna på de frågor
jag och Nalle har att ställa.
Vi kommer åter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar