fredag 10 juli 2009

Vardags 17 Välja väder!

Så har då valfriheten ökat än ett snäpp! Nu kan vi välja vilket väder vi vill vistas i. Vackert väder, värme, solsken denna fredag, tag Norges yr.no. Så gott som ständig sol och värme, blott ett enstak stänk av olja ifrån väster. Välja dagens verklighet - tag svenska SMHI. Regn och rusk och riktigt, riktigt rysligt väder, dock temp på tretton grader PLUS!

Denna dag för femtionio år se´n, jag kunde inte välja väder. Jag och gode vännen Gunnar, traskade i trista blötan efter Princes street i Edinburgh - Skottland. Det var Europatour som gällde, dock icke golf, trots närhet till S:t Andrews.

Bästa minnet ifrån E. en liten bookshop, givetvis, Peary´s hette den och var belägen på Hanover St. om jag minns rätt.

Där fanns den på ett bord vid ingångsdörren - fickboksstorlek, hårda, svarta pärmar: "Lyall´s guide to the languages of Europe." En behändig hjälp jag haft se´n dess att lättsamt tyda ord på "främmat" språk. I ur och skur jag släpat den runt världen. Vet du vad det regnar heter på albanska? Bjen shi förstås och denna dag det gör ju samma sak på svenska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar