söndag 19 juli 2009

Vardags 18 Rak i ryggen!



Var väl förberedd när du skall skriva, gäller även inläggen i bloggen! Jag använder mig av Metodisk skrivkurs, författad av Per Borgh och utgiven 1928. Kursen är inte enbart ämnad att förbättra kalligrafin, den vill också påverka och fostra det obildade folket.
"Se efter huru bildat folk skickar sig! Hövlighet och vänlighet giva framgång! Träng dig ej fram! Ät ljudlöst och sörpla eller smacka aldrig! Rapa ej eller gäspa! Stat och kommun hava för din uppfostran utbetalat många hundra kronor. Detta är ett lån som du genom idogt arbete bör återbetala till fäderneslandet. Vill du icke hjälpa till att lyfta Sverige?"
Efter sådant kraftfullt tal, vill jag naturligtvis göra mitt bästa, detta genom att sitta på rätt sätt när jag skriver.
"Man skall sitta med rak rygg, axlarna jämnlöpande med bordskanten, huvudet obetydligt nedböjt, ej vridet åt någondera sidan. Den som vrider huvudet riskerar att bliva krokryggig, närsynt och bröstsjuk."
Jag försöker, men nog är ryggen lite krokig och otrevligt närsynt är jag och - hostar ganska mycket?
Jag skriver för hand och kan lova Per Borgh, att jag trots alla brister har perfekt pennhållning - "tumbalken på höger hand skall hållas två centimeter ovanför papperet!"
Så här - syns det?

1 kommentar:

  1. Hej Åke
    Tack för inbjudan till Västertjäl. Vi är förkylda och åker inte dit idag, lördag 1.8, men gör det sedan. Kul att du bloggar. Vi har saknat din krönika i ÖA. Vi följer bloggen.
    Carpe diem.
    Marianne och Håkan Bengtsson

    SvaraRadera