onsdag 19 augusti 2009

Vardags 22 Djävulsnålen, vinbären och jag.

En tidig morgon förra veckan under skattningen av våra svarta vinbärsbuskar, det "frasade" helt plötsligt till i nacken, och där stod den still i luften och stirrade med alla sina stora ögon på mig - sommar´ns första trollslända. Trollens spinnare, trollens slända. Blindstickan som syr ihop ögonen på oss, om vi somnar utomhus. I Norge kallas den öyenstikker och i Tyskland- en stegring- Teufelsnadel. Dragonfly i England, men i Danmark lite tyngre; Fans ridehäst.
Sländan rasslade med vingarna, lämnade min nacke, svängde runt mitt huvud och såg på mig med många, stora ögon - frågande? Mitt svar blev högt och tydligt:
- VINBÄR - SVARTA VINBÄR - GOD SYLT -
Sländan hängde obesvärat kvar i luften.
-Du behöver inte vakta mig, tiden rinner snabbt för både dig och mig. Ge dig ut och sök dig en fru i stället. Den gamle från 1700-talet, Carl von Linne´, kan tala om för dig hur du skall gå till väga för att skaffa dig livskraftiga ätteläggar, om du känner dig osäker.-
"Åskåden huru kärligen Trollsländorne paras, och sägen mig om Venus förordnat hos något slägte lika giftolagar. En kär man flyger och svänger hit och dit i luften med sin två-klöfda stjert, hvilken ser ut som en tång. Så snart han får se sin maka, nappar han henne med stjerten om halsen, hon följer efter tvungen, som hönan höken, och på det hon må skjuta honom ifrån sig, böjer hon stjerten i krok under sig till mannens bröst (just där Venus förgömt hans kärleks pilar) och alltså med våld öfvervinnes utan våld."
Om sländan lydde rådet?
Jag vet inte, men sylten blev god.

1 kommentar: