lördag 17 april 2010

Vardags 53 Oväntade besök - från väster och öster.




Inspektion av Stenbergs marker denna gråa, kalla lördagsmorgon,
klockan slagen sju, men ingen kvart.
Ännu ganska gott om snö.
Vår hackspett signalerar liten varningsvirvel ifrån Stortallstoppen.
I väster, över Öfjärdsvattnets isbetäckta yta, flyger Akka under höga skrik:
"Selm, Selma - hjälp mig, här är vinter ännu!"
På himmelen jag läser av den ovälkomna hälsningen från Island,
Eyafjallajökulls askmoln.
Jag har grunnat över Heklas hemlighet på ganska nära håll för många år se´n.
Det kändes mäktigt nog att stå vid vilande vulkan.
Ett litet stycke jag skrev för några år sedan,
kan kanske passa in i både tid och rum:
-Jag hade inte väntat mig att möta Hokusai vid Tännbacksvägen.
Diket var till hälften fyllt av snö,
vassen växte hög och rak.
Jag smög förbi i kanten av ett gammalt träsnitt.
Inget Fuji dock i sikte.-


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar