måndag 11 maj 2009

Vardags 3 Ljuset, ljuset!

Tidigt denna morgon flög Akka högljutt skriande i vida cirklar runt vår Öfjärd, som trots namnet är en insjö. Sen eller tidig ankomst kan jag ej bedöma, men skriandet lät, som hade Nisse fallit av i vassen, eller, att Tant Selma brutit löftet om betalning för transporten
Nu, mitt på dagen, sol från molnfri himmel, värme, NEJ, en isvind drar med hårda tag ifrån nordväst. Akka kommer åter, nu över huset vårt, han skriar lika högt och längtande och nu förstår jag - han har ångrat sig, vill vända åter emot söder. Jag frestas be om plats men ljuset - om inte ljuset - nu nästan dygnet runt. Jag blir.
Ur Natt på Bottniska havet av Harry Martinson:

-"Ljusomfluten bottnisk horisont
går svalkad in i kvällens vita intet
där varje stjärna bleks på valvets öde väv
och gryningen tar vid där solen gömt sig."-

------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar