lördag 27 juni 2009

Litteratur 1 The little book of horror Lyrikvännen 4/09


Det gladde mig att dygnets ljusa timmar ännu hade övertag, när Lyrikvänsnummer fyra, detta år, damp ned i lådan förra veckan.
SKRÄCK var temat!
Jag bläddrade försiktigt, kikade i smyg, sida efter sida och fann "skräck på skräck" och några som blev stora favoriter.
Att genom två essäer ( Joyce Carol Oates, Hanna Hård ) träda in i skräckens värld hos H P Lovecraft var för mig helt nytt och lockar mig att öppna fler av H P:s dörrar in mot mörkret.
Allt i numret är dock icke skräck, men biter på ett annat sätt. Wislawa Szymborska, min vän se´n dryga tjugo år finns med, vi träffas vanligtvis i Krakow, nattetid, vid mina resor genom huvudet. W S bidrar här, i detta nummer, med tre dikter - mästertolkade som alltid av Anders Bodegård. Till hösten kommer hela samlingen ( Här ) på ellerströms förlag.
Skilsmässa av Wislawa Szymborska:
För barnen första gången i livet världens undergång.
För katten ny husse.
För hunden ny matte.
För möblerna trappor, dunk, åk och frakt.
För väggarna ljusa kvadrater efter nertagna tavlor.
För grannarna i trappen samtalsämne, paus i ledan.
För bilen bättre om den varit två.
För romanerna, poesin: kör till, ta vad du vill.
Värre med uppslagsverket och videoapparaten.
Ja, och med rättstavningsboken,
där det väl finns en regel för två förnamn:
om de ännu ska förenas med konjunktionen "och"
eller skiljas åt med punkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar