söndag 19 december 2010

Vardags 94 Vad ser man vid en flyktig blick?


Nu är Tomten inte många dagar borta
och vi börjar alla smått fundera
hur vi skött oss under gånget år.
Kommer jag att få det spel jag önskat:
"Vårkraft XV The real(z) Plasma (A;.)
Game incorpora(max)ted alumi outward
tops inward(utåt)."
Med PX-VZX-funktion i alla lägen.
Även oinunderkopplat!
Enligt medföljd bruksanvisning man hinner döda
170 (etthundrasjuttio) innan tid går ut.
--
Nog om detta, men hur ser han ut, vår Tomte,
under masken?
Var kommer han ifrån?
Varför döljer han sitt ansikt?
Är han att lita på?
--
Jag har nu i veckan nogsamt läst en skrift
av fysionomikens "fader"
Johann Kaspar Lavater.
Jag vet nu allt vad det betyder om
man har en liten mun och smala läppar,
krokig näsa, sneda ögonbryn
och
ett helt svullet högeröra
med röd och sladdrig snibb.
Vi får inte heller glömma det höga själsliv som
är helt förknippat med den rätta ansiktsvinkeln.
Den lärda bok jag läst, kom ut av trycket 1926 och tycks mig
stå på mycket stadig grund evad det gäller innehållets fakta.
--
Tomten!
Låt oss kontrollera Tomten vår.
Det första rådet är: Demaskera honom inte!
Tänk på de små barnen och deras ännu inte levda framtid.
Försök emellertid att kasta liten glutt in under Tomtens mask
för utröning av vecken i hans panna.
Syns där: "Brutna, icke vidare djupa rynkor i pannan,
tyda på förstånd och redlighet."
Då är det rätt Tomte du släppt in i huset,
ge honom en extra kram och knäpp även du på
tindrandet
i båda dina blåa ögon(ärliga och trogna).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar