torsdag 30 december 2010

Vardags 96 Facebookfest med nyordslista


I förrgår natt jag var på facebookfest,
bekostad av en filvärd inom googlesfären.
Vi var rätt många där, enbart män förstås.
Flera tycktes drabbade av guldsot och ingen av dem
hade ens hört talas om den förda stupstockspolitiken.
Vid småtimstid dök fyra kaffeflickor upp, kylkragsklädda endast,
men med gammeltidens kärlekslås försedda.
Ettan var en blek blondin,
tydligt köttklistrad på vänstra skinkan.
En av de andra, tvåan, redhead kallad, kunde med lätthet
föra tanken till en morotsaktivist
och
nummer tre strök runt (för nära?) som vore hon en
näringslots,
medan fyran syntes vara nyutbildad inom
ordningskonsultsbranschen.
--
Själv jag hade tagit roll som sanningsbarometer
och stegade så sakteliga ut på valpromenad.
Hr X (helt blå i synen) berättade med iver
att han ångerröstat och att hans dotter,
på bloppis,köpt en solhybrid,
tack vare eget firat plånboksbröllop.
Hr Y satt blek och askbränd i ett hörn.
Han hade strax före festen,
hört en för honom mycket obehaglig wikiläcka
vuvuzelas ut.
Mitt i stora salen var en guldomat placerad
och kön till den var lång och slingrande,
Hr Z sist i raden,
viskade i den sköna morotsaktivistens röda öra:
-"Följ med mig hem och låt oss titta på min nya dator,
jag hoppas kunna göra rit-avdrag för kostnaden."-
--
Jag smög mig bort från festen, och såg,
i eldskrift, ett väggord lysa på huset mittemot:
Vad händer?
--
-
PS. Se Språkrådets nyordslista 2010.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar