måndag 4 april 2011

Vardags 107 Underjorden x 2


Jag såg i DN att Malte Persson, kritiker, skribent, poet

och under flera år en masterblogger, givit sig ned i Stockholms tunnelbanedjup

och i sonettens form har skildrat vardagslivets människor

på resan fram mot döden.

--

En sonett ur Underjorden av Malte Persson:

-

Och någon gapar högt i vagnens mitt

och väcker en som fridfullt satt och sov,

försänkt i drömmens inre sommarlov;

medan en annan glömskt tuggar pommes frites.

-

En fjärde följer texten till en strof

i någon Iphone-innesluten hit.

Är någon här normal, ett genomsnitt?

Minst en av oss har hos en filosof

-

läst att "den sorgsnes värld är ej den glades".

Och alla i den flod av trafikanter

som rinner genom detta vardagshades

-

på väg till dagis, skola, hem, gym, jobb,

ger massan yta och volymen kanter:

unika själar i en solipsistisk mobb.



------------------


Nästan utan vetande om "vardagshades" och helt utan kunskapen

att Malte Persson en gång skulle födas (1976) , mitt första underjordenmöte

skedde vid den tid då grävningarna startade för Stockholms tunnelbanebygge

och jag själv var mycket ung.

Att en tidig söndagsmorgon icke kunna läsa:

FÖRBJUDET ATT BETRÄDA

skyltar, torde ännu räknas till ett ungdomligt beteende och varken Bernt ,

kamraten min, sedermera kyrkoherde i en vacker östgötsk nejd, eller jag själv,

hade observerat att det "sneda" hålet uti berget, strax väster Fridhemsplan,

ej ännu var offentligt öppnat.

Vi kände upprördhet och frustration, då efter endast några hundra meter,

i mörkret framför oss det hördes plaskande av vatten och

upp dök en stor figur som skrek och hotade:

Stopp! Stanna! Stanna!

Snabb vändning var av nöden och med vackra, viga språng

vi fann vår räddning utanför förbudsstaketet.

Jag vill minnas dagen bjöd i övrigt

på en promenad mot Västerbron.

--------

Åren runnit snabbt som Acheron

och jag förstod så småningom

att den figur vi mötte vid vårt äventyr i underjorden,

var Karon, transportören över Acheron till Hades,

som velat nappa oss i tidig ungdom.

Hadesövningar av värre slag, se Vardags nr 30.

------

Jag hoppas senare få tillfälle att möta alla

Malte Perssons

underjordsfigurer och följa dem i sextio konstrikt

flätade

sonetter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar