torsdag 4 november 2010

Vardags 77 Gulnade sköna minnen

Med gårdagskvittret ännu ljudande i öronen,
jag gav mig ut att jaga ännu flera fågelböcker,
men hade ingen lycka med mig.
I stället föll en liten tunn och mager finlandssvensk i golvet
ur en ateljébokhylla.
Till namnet väl bekant för mig se´n ungdoms dagar,
Thomas Warburton (f. 1918)
Jag och kamrat Gunnar gav oss nittonfyrtiosju i kamp
med James Joyce´s Odysseus, som TW översatt helt mästerligt.
Det blev ett oförglömligt dygn i Dublin, som räckte halva året,
med Stephen, Leopold och Molly.
Tre år senare smög vi själva runt och spejade i Dublins gränder.
--------------
Men - nu låg han där på golvet Thomas W. Parken heter boken,
En hembygdsbok - av trycket nittonnittionio.
Läs här en liten T. W. reflektion:
--
KVAR
Gulnade sköna minnen sopas ihop i högar
om höstarna, och den frusna marken
gömmer på ouppgrävda ekorrskatter
som ingen ägare vet att sakna.
Hågkomster slocknar med sina bärare,
upplevelser lever en dag inte upp igen.
Men sådant kan väl inte bara försvinna?
Antagligen står det tätt som gräs
på de saligas osynliga ängar
och smeker strävt de dansandes ben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar