måndag 8 november 2010

Vardags 81 Vill du ha en Seloken av mig?



Strax före läggdags varje söndagskväll,
vi slår oss ned vid kökets stora bord, ma chère och jag.
Nu vidtar ceremonien som alltid försiggår på samma sätt.
Ur badrumsskåpets gömmor, vi hämtat var sin låda, ganska stor,
däri förvaras våra mediciner.
Så tar vi fram våra dosetter, där man på ett behändigt sätt fördelar dunderkurerna.
Dosetten är en liten plastad låda, fackindelad:
morgon - middag - kväll, för veckans alla dagar.
Ett skjutlock för var dag håller pillerna på plats.
Ett arbete av största vikt tar nu sin början.
Det gäller pricka rätt.
Skall Atacanden ligga på en morgonplats, eller hör den hemma uti aftongluggen?
Det är ett ganska komplicerat jobb
och när det väl är utfört, vi "kollar av" varandra och ger poäng,
för bästa resultat.
Man vill ju inte dö av feldocering.
Ganska ofta förekommer byteshandel.
Har du gott om Seloken?
Om jag får veckans dos av dig, kan du få två Imdur av mig.
Så pusslar vi var söndagskväll "ihopa"
våra piller och tabletter och knegar på mot vintertid.
Men - om fem, sex veckor kommer ljuset åter
och jag ger sjutton i Plavixen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar