söndag 14 november 2010

Vardags 82 Vid blotta tanken

Om man skall ge sig ut på promenad i eget huvud,
det gäller vara rustad på ett riktigt sätt.
Tjocka luvan är ett måste, för att något minska draget mellan öronen,
och den blåst som stundvis känns, som kom den från ett gammalt trepaneringshål,
särskilt nu på äldre da´r, då håret börjat glesna.
En liten matsäck bör man ha, gärna fylld med gamla diktcitat, för övnings skull +
ett och annat rim.
Detta kompletteras automatiskt, (har jag märkt på sistone)
med aktuell desorienteringskarta.
Behöver ICKE köpas, finns vid blotta tanken.
Den är ett färgglatt tryck, i olika partier delad,
liknar mest ett styckningsschema över grisar.
--
Vid starten nu i morse, söndag,
jag hamnade på stunden i en mörkgrå baktanksgränd,
kände mig rätt skamsen och fick börja om på nytt.
Jag valde vindlingen till vänster, där jag tycktes skymta
en något ljusare nyans i allt det mörkgrårosa,
men,
desorienteringskartan fyllde sin funktion och jag gled ned
i diket mellan hjärnans båda halvor,
men lyckades trots allt med mycken tankemöda
åter ta mig upp och nådde strax en hjärnvägsövergång
där varningsklockor klämtade och ilsket röda lampor blinkade.
Räds ej du tankens riddare!
Som alltid nyfiken och envis jag klev över.
Denna gång gick allting bra och jag märkte strax
jag hade hamnat uti hjärnans högerhalva.
Eftersom jag varit konstnär nästan hela livet,
jag tänkte kontrollera läget där i denna del,
där skapandet ju sägs husera.
Först jag tyckte det var tomt och tyst,
men märkte så en viss aktivitet.
Inte brus och slammer, jäkt och övertid, men ändå,
en viss rörlighet som gladde mig.
--
Jag kände mig rätt nöjd med färden, trots tankspriddhet och trötthet
och försökte därför återvända "hemåt".
Lilla Hjärnan strax bredvid blev räddningen,
där kändes tryggt och hemmalikt.
Här hos oss i minivärlden, där det mesta förefaller smått och enkelt
jag brukar enbart lilla hjärnan. (Cerebellum, vilket vackert namn!)
Det känns lugnast så och inte alltför pretentiöst.
Ibland förstås jag släpper loss och kopplar på Reptilen!
--
Nu när jag återvänt till hemmahamnens blanka yta,
jag har för avsikt släcka ned. Vi måste alla elkraftspara.
--
Lämpligt nog skrev Alf Henrikson om hjärnans strömåtgång
för många år se´n:
-------------
"Hjärnan spelar sina
spratt
med en effekt av 20 watt.
Möjligen den spritter då
och då
med en effekt av 22."

1 kommentar:

  1. Desorienteringskarta är en utmärkt uppfinning. Skall köpa upp hela lagret. Tänkte att din vandring var som ett vandringsspel med tärning, en rund en, med bara sexor. T.

    SvaraRadera