söndag 7 november 2010

Vardags 80 Glöden känns mycket hetare.


Aurora var ju vänlig nog i gårdagsVardags,
att presentera oss för William Shakespeare och om jag blickar bakåt,
har hela veckan varit fylld av kändisar:
Lars Gustafsson och Karen Blixen, Galileo Galilei, James Joyce och Thomas Warburton
+Astrid Lindgrens skratt ur stubbahuset.
---
Vi vandrar vidare i vitterheten.
Vid ett möte,jag fick av en god vän, ett original av Nelly Sachs
(se Babel 11/11 SVT2 kl 20.00)
Vännen sa´: -Jag vet du äger svenska samlingen,
men glöden känns mycket hetare på tyska!
--------
- Diese Nacht
ging ich eine dunkle Nebenstrasse
um die Ecke
Da legte sich mein Schatten
in meinen Arm
Diese ermudete Kleidungsstuck
wollte getragen werden
und die Farbe Nichts sprach mich an:
Du bist jenseits! -
-----------
- Denna natt
gick jag en mörk sidogata
vek om hörnet
Då lade sig min skugga
över min arm
Detta trötta klädesplagg
ville bli buret
och dess färg av Intet talade till mig:
Du är på Andra Sidan! -
----------
Svensk tolkning: Gunnar Ekelöf.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar